Ben je een verhuurder?
Duurzame huurcontracten met gratis bemiddeling en een vlotte tussenkomst van de waarborg? Dat kan met borgr. Wij zorgen voor een totaaloplossing en dienen de belangen van zowel huurders als verhuurders.
Sluit sneller een huurcontract af
Een huurwaarborg aanvragen doet je huurder in een mum van tijd via ons platform. Zo heb jij snel je ondertekend huurcontract in handen.
Gratis bemiddeling & duurzame samenwerkingen
We zetten in op bemiddeling en duurzame samenwerkingen. We anticiperen op potentiële conflicten en zorgen als neutrale externe partner voor een eerlijk en open debat. Zo blijven huurders langer aan en ervaar jij minder gedoe.
Vlotte uitbetaling
Geen dure gerechtelijke procedures en onzekerheid. Wanneer het fout loopt, staat borgr voor een vlotte tussenkomst.
Veelgestelde vragen
Wij maken het voor particuliere huurders in Vlaanderen en Brussel mogelijk om hun huurwaarborg eenvoudig en online te regelen, zonder dat ze geld hoeven te blokkeren op een bankrekening. Bij borgr geloven we dat een comfortabele woonst toegankelijk moet zijn voor iedereen. Door huurwaarborgen aan te bieden, streven we naar meer gelijke kansen op de huurmarkt en brengen we de verwachtingen van zowel huurders als verhuurders op één lijn. We volgen de wettelijke voorschriften en kennen in de meeste gevallen een huurwaarborg toe van drie keer de maandhuur.
Er zijn twee manieren om een borgr-waarborg aan te vragen: rechtstreeks of via toeleiding door één van onze community leden. Wanneer ook de verhuurder akkoord is om de waarborg via borgr te laten lopen, kan je in aanmerking komen voor een huurwaarborg. In enkele eenvoudige stappen vervolledig je de aanvraag via ons platform. Hou daarvoor volgende informatie bij de hand: huurcontract en de gegevens van huurder en verhuurder. Als alle informatie volledig en correct is aangeleverd, wordt een huurwaarborg binnen de 24u toegekend.
Lees je graag de algemene voorwaarden even na?
Borgr biedt een neutraal waarborgcertificaat met dezelfde juridische bescherming als een traditionele huurwaarborg. Dit zorgt ervoor dat u dezelfde zekerheid krijgt, terwijl uw huurder geen grote som geld hoeft te blokkeren. Daarnaast zet borgr sterk in op (preventieve) bemiddeling om conflicten te vermijden, wat bijdraagt aan duurzame huurrelaties.
Nee, helemaal niet! Wij streven ernaar om een partner te zijn voor een nieuwe generatie betrokken verhuurders, die het borgr-waarborgsysteem ondersteunen en willen meedenken met hun huurders.
Huurwaarborg
Tot waarborg van alle verplichtingen van de Huurder jegens de Verhuurder onder deze Huurovereenkomst, zal de Huurder via borgr een borgstelling ten gunste van de Verhuurder laten verstrekken ten belope van een maximum totaalbedrag van EUR [XX]. De Verhuurder aanvaardt uitdrukkelijk dat de huurwaarborg geleverd wordt door een borgstelling door borgr.
De Huurder dient hiertoe het online aanvraagformulier in te vullen op het borgr platform (beschikbaar op Borgr.be) en de vereiste documenten en gegevens te verstrekken zoals gevraagd door borgr via het platform. De Verhuurder stemt ermee in dat de Huurder de nodige gegevens aan borgr verstrekt in het kader van de aanvraag van de borgstelling zoals hierboven beschreven en verbindt er zich toe om zijn medewerking te verlenen aan het verkrijgen van deze borgstelling.
Geef uw akkoord: deel mee aan de kandidaat-huurder (of makelaar) dat u akkoord bent met het gebruik van het borgr-systeem; Wij adviseren om samen met de kandidaat-huurder een voorlopig huurcontract in te vullen, zodat de kandidaat over de juiste gegevens beschikt.
Aanvraag door kandidaat-huurder: de kandidaat doet een online aanvraag, via borgr.be;
Beoordeling door borgr: wij kijken het dossier na en keuren het dossier van de kandidaat-huurder goed;
Gegevensverstrekking: u ontvangt een e‑mail van borgr met een verzoek om enkele gegevens aan te vullen en akkoord te gaan met de algemene voorwaarden;
Afronding door kandidaat-huurder: nadat u uw gegevens heeft verstrekt, ontvangt de huurder een uitnodiging om het dossier af te ronden.
Ontvangst van documenten: zodra alle stappen zijn doorlopen, ontvangt u samen met de huurder het waarborgattest en de algemene voorwaarden. De huurwaarborg is gevestigd.
A. Woninghuur
Brussel
- Hoofdverblijfplaats
Max. 2 of 3 maanden huur, naargelang de vorm van de huurwaarborg (art. 248, §1 Brusselse Huisvestigingscode):
- geïndividualiseerde rekening: max. 2 maanden huur;
- bankwaarborg: max. 3 maanden huur;
- bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling: max. 3 maanden huur.
Indien de huurder kiest voor een andere vorm, dan geldt art. 248 Brusselse Huisvestigingscode niet: m.a.w., in het geval van een borgstelling door borgr, zijn partijen vrij om het bedrag van de huurwaarborg te bepalen. Borgr kent een waarborg toe van maximaal 3 keer de huurprijs.
- Niet-hoofdverblijfplaats
Indien het gehuurde goed niet bestemd wordt als hoofdverblijfplaats, geldt het gemeen huurrecht. Hierbij gelden geen strenge regels i.v.m de huurwaarborg. De partijen zijn vrij om hierover afspraken te maken.
Vlaanderen
- Hoofdverblijfplaats
Max. 3 maanden huur (art. 37, §1 Vlaams Woninghuurdecreet).
- Niet-hoofdverblijfplaats
Indien het gehuurde goed niet bestemd wordt als hoofdverblijfplaats, geldt het gemeen huurrecht. Hierbij gelden geen strenge regels i.v.m de huurwaarborg. De partijen zijn vrij om hierover afspraken te maken.
B. Studentenhuur
Brussel
- Hoofdverblijfplaats
Dezelfde bedragen gelden als hierboven (art. 255 Brusselse Huisvestigingscode)
- Niet-hoofdverblijfplaats
Indien het gehuurde goed niet bestemd wordt als hoofdverblijfplaats, geldt het gemeen huurrecht. Hierbij gelden geen strenge regels i.v.m de huurwaarborg. De partijen zijn vrij om hierover afspraken te maken.
Vlaanderen
- Hoofdverblijfplaats
Hiervoor gelden de regels voor woningen-hoofdverblijfplaatsen. M.a.w. de huurwaarborg bedraagt dan 3 maanden huur.
- Niet-hoofdverblijfplaats
Max. 2 maanden huur (art 62, §1 Vlaams Woninghuurdecreet).
Opmerking: we onderzoeken of de actuele wetgeving toelaat om de borgr-waarborg te gebruiken voor een studentenhuisvesting, waarbij de student geen hoofdverblijfplaats vestigt.
Ja, nadat wij alle gegevens hebben ontvangen en het dossier hebben goedgekeurd, ontvangen zowel de huurder als de verhuurder het waarborgattest en onze algemene voorwaarden.
Dat Kan! Zowel huurder als verhuurder kunnen tijdens de aanvraag aanduiden of ze interesse hebben in het ontvangen van een offerte voor de opmaak van een plaatsbeschrijving. Wij raden het alvast aan en hanteren zeer scherpe tarieven.
Als er problemen of conflicten ontstaan, zoals een achterstallige huurbetaling, gebreken met de woning, problemen met de communicatie of geschillen over de huurprijs kun je de volgende stappen volgen om bemiddeling aan te vragen en te doorlopen:
- Wanneer kan ik een bemiddelingsverzoek indienen?
Als je problemen hebt of denkt dat er een conflict kan ontstaan, kun je altijd een bemiddelings- en/of herstelgesprek aanvragen bij borgr. Dit verzoek kan op elk moment worden ingediend. Het doel van dit gesprek is om te helpen bij het delen van standpunten en om samen naar een oplossing te zoeken. - Hoe wordt het bemiddelingsgesprek geregeld?
Borgr zal het bemiddelingsgesprek zo snel mogelijk organiseren. Tijdens dit gesprek worden de standpunten van alle betrokkenen vastgelegd in een vertrouwelijk verslag. Dit verslag beschrijft ook de volgende stappen die moeten worden genomen. Dit verslag kan niet worden gebruikt als bewijs in juridische procedures. - Moet ik verplicht deelnemen aan het bemiddelingsgesprek?
Deelname aan het bemiddelingsgesprek is volledig vrijwillig, maar het wordt sterk aanbevolen. Dit kan je helpen om sneller en goedkoper een oplossing te vinden dan via juridische weg. - Wat gebeurt er als er na het bemiddelingsgesprek geen oplossing is?
Als er na het bemiddelingsgesprek geen oplossing wordt gevonden, of als je besluit om niet deel te nemen aan de bemiddeling, heeft dit geen invloed op je rechten onder de huurwaarborg.
Hoewel deelname aan de bemiddeling volledig vrijwillig is, moedigt borgr alle partijen sterk aan om gebruik te maken van het bemiddelingsproces. Bemiddeling biedt een waardevolle kans om geschillen op een constructieve en vaak snellere manier op te lossen dan via juridische procedures. Door deel te nemen aan de bemiddeling kunnen partijen mogelijke conflicten op een minnelijke manier oplossen en de kosten en tijd van juridische stappen vermijden. Borgr staat klaar om een bemiddelingsgesprek te faciliteren en ondersteunt partijen in het vinden van een gezamenlijke oplossing.
Borgr erkent het belang van een huurwaarborg als middel om eventuele huurschade te vergoeden bij het einde van een huurcontract. We verwachten dat zowel huurder als verhuurder hun uiterste best doen om het huurcontract correct na te leven en dat zij de dialoog en herstel alle kansen geven. Borgr ondersteunt en faciliteert dit proces actief.
Mocht het huurcontract ondanks deze inspanningen toch beëindigd worden met schade, zal borgr conform het waarborgattest tussenkomen en de waarborg uitbetalen aan de verhuurder. Het uitgekeerde bedrag zal vervolgens door borgr worden teruggevorderd van de huurder, waarbij we ons inzetten om dit op een respectvolle en humane manier te doen.
Het eindgesprek is een formeel gesprek dat plaatsvindt aan het einde van een huurcontract, nadat de uitgaande plaatsbeschrijving is opgesteld. Tijdens dit gesprek worden de staat van de woning besproken en de administratieve zaken afgerond. Het doel is om alles netjes af te ronden, eventuele vragen of opmerkingen te behandelen en ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn met de afsluiting van het huurcontract. Dit gesprek is standaard en wordt ook gehouden wanneer er geen problemen zijn, om een vlotte en correcte beëindiging van de huurovereenkomst te garanderen.
Jazeker! Wanneer uit het herstelgesprek blijkt dat het verderzetten van het huurcontract niet langer mogelijk is, dan zal borgr tot uitbetaling overgaan, conform het waarborgattest.
In geval van een geschil, kan de huurder of verhuurder zich eerst tot borgr richten om een minnelijke oplossing te verkrijgen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van alternatieve geschillenbeslechting zoals het online platform Belmed of het ODR-platform. Beide hebben als doel om geschillen efficiënt en eenvoudig op te lossen.
Borgr is een stichting van openbaar nut (SON). Deze rechtsvorm is niet zomaar gekozen: een stichting van openbaar nut wordt erkend door de minister van justitie en zet zich in om een bepaalde missie te realiseren, zoals het democratiseren van de huurmarkt.
Een stichting kent geen aandelen en mag ook geen winsten uitkeren. Buiten de werkingskosten, worden alle opbrengsten opnieuw geïnvesteerd in de verwezenlijking van het maatschappelijk doel.
Concreet, bouwen we een community van organisaties, die een financiële bijdrage leveren aan borgr. Ook de individuele kandidaat-huurder die rechtstreeks een aanvraag indient op het platform, betaalt een solidariteitsbijdrage. Door een slim risico- en financieel beheer toe te passen, houden we onze kosten in de hand.
Daarnaast doet borgr mee aan gerichte projectoproepen, waardoor er soms ook projectsubsidies toegekend worden.
Met al deze elementen, zorgen we voor een duurzaam project, waarbij we zowel huurders als verhuurders ondersteunen en onze waarborgregeling robuust verankeren.