Verhuren met zekerheid | Borgr
Sla navigatie over
Logo Rood
Pexels marcus aurelius 6787970 1

Verhuren met zekerheid

Borgr garandeert een digitale huurwaarborg voor je huurder, mét attest en tussenkomst als het fout loopt. Geen geld meer blokkeren, wel zekerheid voor jou.

Pexels jakubzerdzicki 31221014
100% digitaal

Waarom verhuurders kiezen voor borgr

Rechtsgeldige waarborg, zonder wachttijd

Zekerheid vanaf dag één. Geen gedoe met rekeningen, cash of verzekeringen. Geen uitstel. De waarborg staat klaar zodra het huurcontract is getekend.

Minder risico op conflict of juridische rompslomp

Borgr voorkomt escalaties met professionele, neutrale bemiddeling. Geen moeilijke gesprekken, geen advocaten, geen tijdverlies.

Eén aanspreekpunt bij schade of problemen

Gaat het mis? Een seintje volstaat. Wij schakelen snel en komen tussen. Geen discussies, geen spoorloze huurders, geen frustratie.

Vertrouwen en vlotheid zonder klassieke waarborgproblemen

borgr is er voor huurders én verhuurders.
We brengen zekerheid, eenvoud en samenwerking — zonder onnodige drempels.
Zo maken we de huurmarkt toegankelijker, voor iedereen.

Veelgestelde vragen

Huurders in Vlaanderen en Brussel kunnen hun huurwaarborg snel en eenvoudig regelen, zonder spaargeld aan te spreken of een lening aan te gaan. Iedereen die een woning huurt als hoofdverblijfplaats kan een aanvraag indienen, ook studenten.

Voor het gebruik van het borgr-platform vragen we een éénmalige solidariteitsbijdrage. Wie dat niet kan betalen, kan een aanvraag indienen via borgr boost. Wie een introductie heeft via een sociale partner, is eveneens vrijgesteld. 

Belangrijk: als borgr een bedrag uitkeert aan de verhuurder, dan vragen wij dit steeds terug aan de huurder. We doen dit met respect voor diens draagkracht.

Jazeker! Wanneer uit het herstelgesprek blijkt dat het verderzetten van het huurcontract niet langer mogelijk is, dan zal borgr tot uitbetaling overgaan, conform het waarborgattest. 

Huurwaarborg

Tot waarborg van alle verplichtingen van de Huurder jegens de Verhuurder onder deze Huurovereenkomst, zal de Huurder via borgr een borgstelling ten gunste van de Verhuurder laten verstrekken ten belope van een maximum totaalbedrag van EUR [XX]. De Verhuurder aanvaardt uitdrukkelijk dat de huurwaarborg geleverd wordt door een borgstelling door borgr. 

De Huurder dient hiertoe het online aanvraagformulier in te vullen op het borgr platform (beschikbaar op Borgr​.be) en de vereiste documenten en gegevens te verstrekken zoals gevraagd door borgr via het platform. De Verhuurder stemt ermee in dat de Huurder de nodige gegevens aan borgr verstrekt in het kader van de aanvraag van de borgstelling zoals hierboven beschreven en verbindt er zich toe om zijn medewerking te verlenen aan het verkrijgen van deze borgstelling.

Geef uw akkoord: deel mee aan de kandidaat-huurder (of makelaar) dat u akkoord bent met het gebruik van het borgr-systeem; Wij adviseren om samen met de kandidaat-huurder een voorlopig huurcontract in te vullen, zodat de kandidaat over de juiste gegevens beschikt. 

Aanvraag door kandidaat-huurder: de kandidaat doet een online aanvraag, via borgr​.be;

Beoordeling door borgr: wij kijken het dossier na en keuren het dossier van de kandidaat-huurder goed;

Gegevensverstrekking: u ontvangt een e‑mail van borgr met een verzoek om enkele gegevens aan te vullen en akkoord te gaan met de algemene voorwaarden;

Afronding door kandidaat-huurder: nadat u uw gegevens heeft verstrekt, ontvangt de huurder een uitnodiging om het dossier af te ronden.

Ontvangst van documenten: zodra alle stappen zijn doorlopen, ontvangt u samen met de huurder het waarborgattest en de algemene voorwaarden. De huurwaarborg is gevestigd.

Ja, nadat wij alle gegevens hebben ontvangen en het dossier hebben goedgekeurd, ontvangen zowel de huurder als de verhuurder het waarborgattest en onze algemene voorwaarden.

TBA.

Als er prob­le­men of con­flicten ontstaan, zoals een achterstallige huurbetaling, gebreken met de woning, problemen met de communicatie of geschillen over de huurprijs kun je de vol­gende stap­pen vol­gen om herstel aan te vra­gen en te doorlopen: 

  • Wanneer kan ik een bemiddelingsverzoek indienen?
    Als je problemen hebt of denkt dat er een conflict kan ontstaan, kun je altijd een bemiddelings- en/​of herstelgesprek aanvragen bij borgr. Dit verzoek kan op elk moment worden ingediend. Het doel van dit gesprek is om te helpen bij het delen van standpunten en om samen naar een oplossing te zoeken.
  • Hoe wordt het bemiddelingsgesprek geregeld?
    Borgr zal het bemiddelingsgesprek zo snel mogelijk organiseren. Tijdens dit gesprek worden de standpunten van alle betrokkenen vastgelegd in een vertrouwelijk verslag. Dit verslag beschrijft ook de volgende stappen die moeten worden genomen. Dit verslag kan niet worden gebruikt als bewijs in juridische procedures.
  • Moet ik verplicht deelnemen aan het bemiddelingsgesprek?
    Deelname aan het bemiddelingsgesprek is volledig vrijwillig, maar het wordt sterk aanbevolen. Dit kan je helpen om sneller en goedkoper een oplossing te vinden dan via juridische weg.
  • Wat gebeurt er als er na het bemiddelingsgesprek geen oplossing is?
    Als er na het bemiddelingsgesprek geen oplossing wordt gevonden, of als je besluit om niet deel te nemen aan de bemiddeling, heeft dit geen invloed op je rechten onder de huurwaarborg.

Borgr erkent het belang van een huurwaarborg als middel om eventuele huurschade te vergoeden bij het einde van een huurcontract. We verwachten dat zowel huurder als verhuurder hun uiterste best doen om het huurcontract correct na te leven en dat zij de dialoog en herstel alle kansen geven. Borgr ondersteunt en faciliteert dit proces actief.

Mocht het huurcontract ondanks deze inspanningen toch beëindigd worden met schade, zal borgr conform het waarborgattest tussenkomen en de waarborg uitbetalen aan de verhuurder. Het uitgekeerde bedrag zal vervolgens door borgr worden teruggevorderd van de huurder, waarbij we ons inzetten om dit op een respectvolle en humane manier te doen. De recuperatie is ook van toepassing in het geval de waarborg met een boost is tot stand gekomen.

Wanneer je de huurwoning verlaat en er zijn geen problemen, dan adviseren we toch om een eindgesprek te organiseren.

Het eindgesprek is een formeel gesprek dat plaatsvindt aan het einde van een huurcontract. Het doel is om alles netjes af te ronden, eventuele vragen of opmerkingen te behandelen en ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn met de afsluiting van het huurcontract. Stuur ons een e‑mail met de vraag om een eindgesprek te plannen.

In geval van een geschil, kan de huur­der of ver­hu­ur­der zich eerst tot bor­gr richt­en om een min­nelijke oploss­ing te verkrijgen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van alternatieve geschillenbeslechting zoals het online ­plat­form Belmed of het ODR-platform. Beide hebben als doel om geschillen efficiënt en eenvoudig op te lossen.