Ben je een huurder? | Borgr
Sla navigatie over
Logo Rood
Pexels ketut subiyanto 4246009

Ben je een huurder?

Met borgr heb je een huurwaarborg zonder dat je eigen gelden worden geblokkeerd. Snel en online aan te vragen. Het enige wat je nodig hebt, is een ok van je verhuurder.

Pexels cottonbro 6651159

Toegang tot een fijne woonst

Een mooi appartement misloop je niet meer omdat je geen 2 of 3 maanden huur in één klap kan ophoesten. Borgr voorziet de waarborg voor jou.

Geen geblokkeerde gelden

Een groot bedrag dat vast­staat op een reken­ing en langza­am deval­ueert? Dat is verleden tijd. Je kan dat bedrag nu besteden aan essentiële uitgaven.

Snel en online

Een huurwaarborg is snel aangevraagd. In 10 minuten doorloop je intuïtief alle stappen. Vraag vooraf toestemming aan de verhuurder en bezorg ons alle informatie, zodat wij jouw aanvraag vlot kunnen verwerken.

Oog voor dialoog

Als het misloopt, heb je aan borgr een neutrale partner die voor bemiddeling zorgt. Denk minder kopzorgen, minder gedoe en duurzame oplossingen.

Veelgestelde vragen

Wij maken het voor particuliere huurders in Vlaanderen en Brussel mogelijk om hun huurwaarborg eenvoudig en online te regelen, zonder dat ze geld hoeven te blokkeren op een bankrekening. Bij borgr geloven we dat een comfortabele woonst toegankelijk moet zijn voor iedereen. Door huurwaarborgen aan te bieden, streven we naar meer gelijke kansen op de huurmarkt en brengen we de verwachtingen van zowel huurders als verhuurders op één lijn. We volgen de wettelijke voorschriften en kennen in de meeste gevallen een huurwaarborg toe van drie keer de maandhuur.

Er zijn twee manieren om een borgr-waarborg aan te vragen: rechtstreeks of via toeleiding door één van onze community leden. Wanneer ook de verhuurder akkoord is om de waarborg via borgr te laten lopen, kan je in aanmerking komen voor een huurwaarborg. In enkele eenvoudige stappen vervolledig je de aanvraag via ons platform. Hou daarvoor volgende informatie bij de hand: huurcontract en de gegevens van huurder en verhuurder. Als alle informatie volledig en correct is aangeleverd, wordt een huurwaarborg binnen de 24u toegekend.

Lees je graag de algemene voorwaarden even na?

Elke huurder — uit het Vlaams of Brussels Hoofdstedelijk Gewest — die een woning wil huren om er de hoofdverblijfplaats te vestigen, kan een aanvraag indienen. Dit kan rechtstreeks of via een introductie van een van onze community leden. Dit kan je werkgever, hogeschool of sociale dienst zijn.

Borgr is er voor iedereen en dus ook voor bestaande huurcontracten. Als je graag jouw huurwaarborg, die nu misschien vaststaat op een bankrekening, wil activeren, dan vraag je eerst toestemming aan je verhuurder. Van zodra die akkoord is, kan je de aanvraagprocedure doorlopen. Eens afgerond, ontvangen jij en je verhuurder het waarborgcertificaat. Jullie kunnen dan samen de huidige huurwaarborg vrijgeven en wordt je geld opnieuw beschikbaar. Er hoeft nog niet te worden verrekend, aangezien jouw huidige huurwaarborg wordt vervangen door een andere. Succes!

Studenten kunnen een aanvraag indienen. Wanneer je op je kot ook je hoofdverblijfplaats vestigt, kennen wij een huurwaarborg van maximum drie keer de huurprijs toe.

Ja. We vragen om een voorlopige versie van het huurcontract op te laden, zodat we de gegevens die je ingeeft, kunnen controleren. Nadat we de waarborg hebben toegekend, mag je ons een ondertekende versie bezorgen, via e‑mail. Als het rijksregister vermeld staat in het huurcontract, dan mag je dat blurren. Wij hoeven dat niet te kennen.

Dat is geen enkel probleem. Elke mede-huurder, die vermeld staat op het huurcontract, moet aangemeld worden tijdens de aanvraag. Zij worden dan uitgenodigd om hun gegevens toe te voegen aan het huurwaarborgdossier.

A. Woninghuur

Brussel

  • Hoofdverblijfplaats 

Max. 2 of 3 maanden huur, naargelang de vorm van de huurwaarborg (art. 248, §1 Brusselse Huisvestigingscode):

  • geïndividualiseerde rekening: max. 2 maanden huur;
  • bankwaarborg: max. 3 maanden huur;
  • bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling: max. 3 maanden huur.

Indien de huurder kiest voor een andere vorm, dan geldt art. 248 Brusselse Huisvestigingscode niet: m.a.w., in het geval van een borgstelling door borgr, zijn partijen vrij om het bedrag van de huurwaarborg te bepalen. Borgr kent een waarborg toe van maximaal 3 keer de huurprijs.

  • Niet-hoofdverblijfplaats

Indien het gehuurde goed niet bestemd wordt als hoofdverblijfplaats, geldt het gemeen huurrecht. Hierbij gelden geen strenge regels i.v.m de huurwaarborg. De partijen zijn vrij om hierover afspraken te maken.

Vlaanderen

  • Hoofdverblijfplaats

Max. 3 maanden huur (art. 37, §1 Vlaams Woninghuurdecreet).

  • Niet-hoofdverblijfplaats

Indien het gehuurde goed niet bestemd wordt als hoofdverblijfplaats, geldt het gemeen huurrecht. Hierbij gelden geen strenge regels i.v.m de huurwaarborg. De partijen zijn vrij om hierover afspraken te maken.

B. Studentenhuur

Brussel

  • Hoofdverblijfplaats

Dezelfde bedragen gelden als hierboven (art. 255 Brusselse Huisvestigingscode)

  • Niet-hoofdverblijfplaats

Indien het gehuurde goed niet bestemd wordt als hoofdverblijfplaats, geldt het gemeen huurrecht. Hierbij gelden geen strenge regels i.v.m de huurwaarborg. De partijen zijn vrij om hierover afspraken te maken.

Vlaanderen

  • Hoofdverblijfplaats

Hiervoor gelden de regels voor woningen-hoofdverblijfplaatsen. M.a.w. de huurwaarborg bedraagt dan 3 maanden huur.

  • Niet-hoofdverblijfplaats

Max. 2 maanden huur (art 62, §1 Vlaams Woninghuurdecreet).

Opmerking: we onderzoeken of de actuele wetgeving toelaat om de borgr-waarborg te gebruiken voor een studentenhuisvesting, waarbij de student geen hoofdverblijfplaats vestigt.


Elke huurder die rechtstreeks een dossier opent op het platform, betaalt een solidariteitsbijdrage van €234 (<26 jarigen krijgen 50% korting). Deze bijdrage is éénmalig: dit betekent dat als wij niet moeten tussenkomen, je deze bijdrage slechts 1 keer betaalt in je huurcarrière. 

Het bedrag van de bijdrage wordt meegedeeld tijdens de aanvraag en moet online worden betaald op het einde van het proces, wanneer iedereen (huurder, verhuurder, eventuele mede-huurders) hun gegevens hebben aangevuld. Mogelijke betaalmiddelen: KBC, Belfius, Bancontact. Min 26-jarigen, ondersteunen we extra door een korting van 50% toe te kennen op de solidariteitsbijdrage.

Open je een dossier via een van onze com­mu­ni­ty part­ners, dat kan bijvoorbeeld je school of werkgever zijn, dan zijn er voor jou geen kosten van toepassing.

Ja, nadat wij alle gegevens hebben ontvangen en het dossier hebben goedgekeurd, ontvangen zowel de huurder als de verhuurder het waarborgattest en onze algemene voorwaarden.

Dat Kan! Zowel huurder als verhuurder kunnen tijdens de aanvraag aanduiden of ze interesse hebben in het ontvangen van een offerte voor de opmaak van een plaatsbeschrijving. Wij raden het alvast aan en hanteren zeer scherpe tarieven.

Borgr kan geen huur voorfinancieren of geld lenen. Je mag ons wel steeds contacteren met eventuele problemen, zodat we snel kunnen kijken naar mogelijke oplossingen. 

Als er prob­le­men of con­flicten ontstaan, zoals een achterstallige huurbetaling, gebreken met de woning, problemen met de communicatie of geschillen over de huurprijs kun je de vol­gende stap­pen vol­gen om bemid­del­ing aan te vra­gen en te doorlopen: 

  • Wanneer kan ik een bemiddelingsverzoek indienen?
    Als je problemen hebt of denkt dat er een conflict kan ontstaan, kun je altijd een bemiddelings- en/​of herstelgesprek aanvragen bij borgr. Dit verzoek kan op elk moment worden ingediend. Het doel van dit gesprek is om te helpen bij het delen van standpunten en om samen naar een oplossing te zoeken.
  • Hoe wordt het bemiddelingsgesprek geregeld?
    Borgr zal het bemiddelingsgesprek zo snel mogelijk organiseren. Tijdens dit gesprek worden de standpunten van alle betrokkenen vastgelegd in een vertrouwelijk verslag. Dit verslag beschrijft ook de volgende stappen die moeten worden genomen. Dit verslag kan niet worden gebruikt als bewijs in juridische procedures.
  • Moet ik verplicht deelnemen aan het bemiddelingsgesprek?
    Deelname aan het bemiddelingsgesprek is volledig vrijwillig, maar het wordt sterk aanbevolen. Dit kan je helpen om sneller en goedkoper een oplossing te vinden dan via juridische weg.
  • Wat gebeurt er als er na het bemiddelingsgesprek geen oplossing is?
    Als er na het bemiddelingsgesprek geen oplossing wordt gevonden, of als je besluit om niet deel te nemen aan de bemiddeling, heeft dit geen invloed op je rechten onder de huurwaarborg.

Hoewel deelname aan de bemiddeling volledig vrijwillig is, moedigt borgr alle partijen sterk aan om gebruik te maken van het bemiddelingsproces. Bemiddeling biedt een waardevolle kans om geschillen op een constructieve en vaak snellere manier op te lossen dan via juridische procedures. Door deel te nemen aan de bemiddeling kunnen partijen mogelijke conflicten op een minnelijke manier oplossen en de kosten en tijd van juridische stappen vermijden. Borgr staat klaar om een bemiddelingsgesprek te faciliteren en ondersteunt partijen in het vinden van een gezamenlijke oplossing.

Borgr erkent het belang van een huurwaarborg als middel om eventuele huurschade te vergoeden bij het einde van een huurcontract. We verwachten dat zowel huurder als verhuurder hun uiterste best doen om het huurcontract correct na te leven en dat zij de dialoog en herstel alle kansen geven. Borgr ondersteunt en faciliteert dit proces actief.

Mocht het huurcontract ondanks deze inspanningen toch beëindigd worden met schade, zal borgr conform het waarborgattest tussenkomen en de waarborg uitbetalen aan de verhuurder. Het uitgekeerde bedrag zal vervolgens door borgr worden teruggevorderd van de huurder, waarbij we ons inzetten om dit op een respectvolle en humane manier te doen.

Het eindgesprek is een formeel gesprek dat plaatsvindt aan het einde van een huurcontract, nadat de uitgaande plaatsbeschrijving is opgesteld. Tijdens dit gesprek worden de staat van de woning besproken en de administratieve zaken afgerond. Het doel is om alles netjes af te ronden, eventuele vragen of opmerkingen te behandelen en ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn met de afsluiting van het huurcontract. Dit gesprek is standaard en wordt ook gehouden wanneer er geen problemen zijn, om een vlotte en correcte beëindiging van de huurovereenkomst te garanderen.

In geval van een geschil, kan de huur­der of ver­hu­ur­der zich eerst tot bor­gr richt­en om een min­nelijke oploss­ing te verkrijgen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van alternatieve geschillenbeslechting zoals het online ­plat­form Belmed of het ODR-platform. Beide hebben als doel om geschillen efficiënt en eenvoudig op te lossen.

Borgr is een stichting van openbaar nut (SON). Deze rechtsvorm is niet zomaar gekozen: een stichting van openbaar nut wordt erkend door de minister van justitie en zet zich in om een bepaalde missie te realiseren, zoals het democratiseren van de huurmarkt. 

Een stichting kent geen aandelen en mag ook geen winsten uitkeren. Buiten de werkingskosten, worden alle opbrengsten opnieuw geïnvesteerd in de verwezenlijking van het maatschappelijk doel.

Concreet, bouwen we een community van organisaties, die een financiële bijdrage leveren aan borgr. Ook de individuele kandidaat-huurder die rechtstreeks een aanvraag indient op het platform, betaalt een solidariteitsbijdrage. Door een slim risico- en financieel beheer toe te passen, houden we onze kosten in de hand. 

Daarnaast doet borgr mee aan gerichte projectoproepen, waardoor er soms ook projectsubsidies toegekend worden.

Met al deze elementen, zorgen we voor een duurzaam project, waarbij we zowel huurders als verhuurders ondersteunen en onze waarborgregeling robuust verankeren.